Marketingowe triki, które pomogą wznieść Twoją cukiernię internetową na wyżyny

Przychodzi taki dzień, kiedy wstajesz rano i mówisz: „dobra, chcę mieć tą cukiernię internetową, chcę dać sobie szanse na rozwój i dać klientom to czego chcą” i co dalej?

Posiadanie e-sklepu do sprzedaży wyrobów cukierniczych to „czubek góry lodowej”. To początek drogi do zapewnienia przyszłości Twojego słodkiego biznesu. Poza obsługą cukierni internetowej czekają Cię inne wyzwania w postaci np. organizacji logistyki dostaw, pozycjonowania w wyszukiwarkach czy komunikacji w mediach społecznościowych. Ogrom tematów związanych z rozwojem e-Cukierni może na początku przytłoczyć – nie wiadomo od czego zacząć!

Na pierwszym miejscu jest zawsze obsługa. Bez dobrej obsługi klienci po prostu nie będą wracać. Postaraj się stworzyć kilka scenariuszy interakcji z klientami przy obsłudze e-sklepu, czy to w temacie reklamacji czy obsługi specjalnych zamówień. W kwestii logistyki nie rzucaj się na głęboką wodę. Zacznij od mniejszego terenu obsługi i stopniowo rozszerzaj.

Lista porad marketingowych jest znacznie szersza, ponieważ uwaga Twoich potencjalnych klientów ostatnimi czasy znacznie się rozproszyła. Jedni szukają tortów przez wyszukiwarkę, innych łatwiej zainteresować w mediach społecznościowych. Z kolei niektórzy nie spędzają za dużo czasu w internecie i trzeba wtedy wyjść ze swoją marką poza wirtualną rzeczywistość. Poniżej lista marketingowych porad na start Twojej e-Cukierni, które pozwolą Ci przyciągnąć pierwszych klientów:

1. Komunikacja na sklepach firmowych

To podstawa wdrożenia zamówień internetowych do Twojej cukierni. Mając sklep stacjonarny posiadasz już bazę swoich klientów. Teraz wystarczy zachęcić ich, żeby kupowali również na stronie Twojej cukierni internetowej. Przygotuj materiały informacyjne i zadbaj o ich prawidłową implementacje. Dopilnuj, żeby Twoi pracownicy rozpowszechnili nowinę o możliwości zamawiania online w Twojej cukierni.
 

2. Zastąp ulotki kuponami rabatowymi!

Określone czasowo kody rabatowe to kluczowy element Twojej kampanii wdrożeniowej. Kupony rabatowe spełniają dwie funkcje. Z jednej strony informują klientów o możliwości zamawiania online. Z drugiej strony to duży bodziec do działania w postaci konkretnej korzyści rabatowej do wykorzystania. Staraj się tak skonstruować swój kupon, żeby rabat obowiązywał powyżej określonej wartości koszyka, np. dostaniesz rabat, gdy Twoje zamówienie przekroczy 50zł.
 

3. Stwórz wirtualną wizytówkę w Google My Business

Każdy lokalny biznes musi mieć wizytówkę w Google My Business, ponieważ blisko 100% użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarek. Jest to darmowy, prosty sposób na zwiększenie widoczności i dostępu do Twojej cukierni. Postaraj się, żeby Twój profil był w pełni uzupełniony. Nie zapomnij dołączyć zdjęć Twojej cukierni, może nawet i pracowników, które zwiększają autentyczność i wiarygodność Twojego słodkiego biznesu. Google My Business to również możliwość zbierania w prosty sposób opinii od Twoich klientów.

4. Pokaż się w mediach społecznościowych!

Zacznij od Facebooka, potem Instagram, na koniec Pinterest. Zadbaj o dobrej jakości zdjęcia. Następnym krokiem będą krótkie filmy, również transmisje live, które znacznie lepiej angażują Twoją społeczność niż zdjęcia. Upewnij się, że masz połączenie pomiędzy stroną cukierni internetowej a profilami Social Media. Klienci powinni mieć móc w łatwy sposób przechodzić z Facebooka i Instagrama na stronę cukierni oraz w przeciwnym kierunku.

5. Stwórz profile cukierni w katalogach branżowych

Według najlepszych specjalistów ds. pozycjonowania linki pochodzące z katalogów branżowy decydują w ok. 25% o Twojej pozycji w wyszukiwarkach. Poza wyższym rankingiem Twojej głównej domeny obecność w takich katalogach jak TripAdvisor, Yelp czy Zomato sprawia, że występujesz pod kilkoma pozycjami w wyszukiwarce, przez co skutecznie blokujesz konkurencje. Klienci w łatwy sposób mogą Cię znaleźć poprzez te katalogi oraz ocenić Twoje wyroby czy usługi cukiernicze. Często z wyżej wymienionych portali korzystają turyści, którzy szukają sprawdzonej lokalnej marki. Nie zmarnuj okazji, żeby zaprosić ich Twoje ciasto!

6. Skorzystaj z reklam lokalizacyjnych w Social Media

To jeden z najlepszych sposób na dotarcie z Twoją cukiernią do lokalnej społeczności. Największa przewaga reklam internetowych nad ich tradycyjnymi odpowiednikami to możliwość sprecyzowania profilu odbiorcy. Jeżeli chcesz zrobić reklamę np. na Facebooku możesz ją skierować do osób o określonej płci, wieku, miejscowości i nawet zainteresowania. Stwórz w swojej głowie profil klienta, który najczęściej kupuje w Twojej cukierni stacjonarnej. Na start proponuję spojrzeć w kierunku kobiet w wieku 25-50, w promieniu 10km od Twojej lokalizacji. Przykłady zainteresowań to: dzieci, społeczność lokalna, zamawianie produktów przez internet. To tylko przykład, ale miej z tyłu głowy profil Twojego kupującego. To z nim będziesz prowadził dialog w mediach społecznościowych!

7. Bądź tam gdzie Twoja lokalna społeczność!

Osoby zamieszkałe w okolicy Twojej cukierni są często zaangażowane w różne aktywności i inicjatywy społeczne. Zaangażuj się w nie też! Pokaż jak wspierasz lokalne działania, na poprawę życia dzielnicy albo jak sponsorujesz wszelkiego rodzaju eventy. Przykład: Ufunduj słodki stół na akcji charytatywnej w Twoim mieście. Postaraj się, żeby przy Twoich słodkościach były widoczne ulotki o Twojej cukierni internetowej. Na wspomnianych materiałach reklamowych dopisz, że jeżeli kupujący wpisze kod rabatowy „Pomagam” przy zamówieniu w ciągu 30 dni od akcji, 10zł z wartości zamówienia będzie przekazane na cele charytatywne. Zrób wydarzenie na Facebooku. Zaproś swoich znajomych. Podziel się wynikami akcji również w mediach społecznościowych. Bądź aktywny! Staraj się łączyć Świat wirtualny z realnym!

8. Wykorzystaj lokalną prasę!

Popularne, lokalne tytuły prasowe są obecne w internecie. Zazwyczaj prowadzą informacyjny portal internetowy oraz stronę na Facebooku. Warto je wyszukać w internecie i odpowiedzieć sobie na pytanie – które z nich są najbardziej popularne wśród moich potencjalnych klientów. Porozmawiaj z redakcją. Być może temat pt. „Nowość w Twoim mieście – zamawiaj słodkie przez internet” wyda im się na tyle ciekawy, że nie będziesz musiał nic płacić. Pamiętaj, żeby dobrze wyeksponowali tą informację w internecie (portal, Facebook). Najważniejsze są przejścia z ich zasobów na stronę Twojej cukierni internetowej.

Nic tak bardzo nie oddaje pasji do rzemiosła cukierniczego jak cukiernik wpatrujący się w swoje wielogodzinne dzieło! Tort uwieczniony na zdjęciu z nagłówka to ślubny podarunek dla królowej Elżbiety II i księcia Filipa z 1947 roku. Jestem przekonany, że wielu polskich cukierników z pasją podchodzi do produkcji swoich wyrobów. Dzięki cukierni internetowej będziesz bliżej swoich klientów. Nic, więc nie stoi na przeszkodzie, żeby również klient stał się Twoją pasją!