5 zabójczych wskazówek jak skutecznie prowadzić dialog w Social Media

Z platform społecznościowych korzysta każdy użytkownik internetu, dzięki czemu mamy ułatwiony kontakt z naszymi obecnymi i potencjalnymi klientami. Jednak social media rządzą się swoimi własnymi prawami i korzystanie z tradycyjnych strategii reklamowych może się tam nie sprawdzić. Dlatego przychodzimy z pomocą – zapoznaj się z naszymi wskazówkami, a z pewnością budowanie relacji z klientami w social mediach będzie dla Ciebie łatwiejsze.

Przede wszystkim wartościowe treści!

Po pierwsze, reklama i promocja schodzą na drugi plan. Nikt nie chce być stale bombardowany informacjami o przecenach, ani namawiany do zakupu. Aby użytkownicy chcieli wchodzić na Twoje profile i czytać posty lub oglądać zdjęcia, publikowany materiał musi być przede wszystkim interesujący. Pokaż wszystkim, co piszesz na firmowym blogu albo opublikuj zdjęcia związane z firmą. Nie zawsze musi to być Twoja oryginalna treść – warto udostępniać także przeróżne wydarzenia i artykuły związane z branżą. Informacje o targach lub nowinkach z pewnością zainteresują wiele osób. Co jeszcze warto zapamiętać? Że poczucie humoru ma bardzo duże znaczenie. Bądź interesujący i zabawny, a uda Ci się dotrzeć do większej ilości osób! Wystarczy, że zamieścisz zabawny gif (na przykład z GIPHY), lub zastosujesz nośną grę słów – takie posty szybko zaczynają docierać nawet do najdalszych zakamarków sieci. Zastanów się, co jeszcze Twoi klienci chcieliby zobaczyć i przeczytać – to z myślą o nich publikujesz w social mediach!

Bądź szybki – komentuj i odpowiadaj!

Postaraj się odpowiadać na każdą wiadomość i komentarz. Pisz bezpośrednio do osoby, która weszła w interakcję w komentarzach i staraj się zawsze rozwiązać sytuację na korzyść klienta. Dobre wychowanie i serdeczność – to jest podstawa. Odpowiadaj na wszystkie pytania i negatywne oceny, ponieważ niezadowolony klient może przynieść dużo szkód swoimi komentarzami. Czy wiesz, że jedna negatywna opinia ma o wiele większy zasięg wśród internetowej społeczności, niż kilka pozytywnych? Lepiej jest przyznać się do błędu i zadośćuczynić pojedynczej osobie, niż zyskać złą opinię wśród szerszego grona. Obecnie użytkownicy oczekują praktycznie natychmiastowej reakcji na ich aktywność, nawet gdy pozornie nie ma takiej potrzeby. Dlatego nie odpowiadaj tylko na bezpośrednie pytania – komentuj także pozytywne opinie! Zawsze lajkuj miłe komentarze i dziękuj za udostępnienia.

Reklamuj się i bądź aktywny!

Oprócz publikacji ciekawych treści należy wziąć pod uwagę strategię reklam, na przykład na facebooku. Zastosuj się do zasady 80-20: 80% działań na profilu poświęć na ciekawe materiały, a pozostałe 20% możesz wtedy przeznaczyć na promocję swoich usług lub produktów. Dzięki tej metodzie nawet największe korporacje mają przystępnyi przyjazny wizerunek. Tak więc kiedy już opublikujesz zdjęcia i odpowiesz na komentarze, sięgnij po płatne reklamy. Dzięki odpowiedniemu kierowaniu na grupy docelowe i lokalizacje, możesz naprawdę dużo zyskać. Pamiętaj, aby monitorować ruch jaki wywołają – przygotuj się na konieczność szybkiego odpowiadania na pytania i wątpliwości. Płatne reklamy często docierają do osób, które mogły nie mieć wcześniej styczności z Twoją firmą, więc będą chciały dowiedzieć się od Ciebie więcej.

Bądź autentyczny!

Działania w social mediach wymagają dużo uwagi – odpowiadanie na wiadomości i komentarze pochłania dużo czasu. Jednak aktywność to nie wszystko, liczy się przede wszystkim jakość interakcji. Pisaliśmy już, że publikowanie wartościowych treści przynosi duże korzyści, jednak koniecznie trzeba przy tym być autentycznym. Budź zainteresowanie poprzez aktywne korzystanie z social mediów, niech twoje działania przypominają zachowanie innych użytkowników. Nie duplikuj treści na różnych kanałach medialnych – powtarzalność materiałów w najlepszym przypadku będzie nudna, ale w najgorszym kojarzona ze spamem. Zapomnij więc o metodzie „kopiuj-wklej” i pomyśl o charakterystyce konkretnych platform społecznościowych. Twitter jest doskonały dla krótkich informacji i odpowiedzi, facebook dla dyskusji i dzielenia się wydarzeniami, a blog dla brandowych artykułów.Dopasuj swój przekaz do odpowiedniego środka wyrazu!

Elastyczność przekazu…

Płynność informacji w social mediach powinna znaleźć swoje odwzorowanie w Twoich postach. Pisz zwięźle, ciekawie i przeplataj treści elementami sprzedażowymi. Jak już wspominaliśmy wcześniej, nachalna reklama nie jest mile widziana w social mediach, jednak promocja marki nie musi być przecież krzykliwa. Przeplataj wątki merytoryczne z informacjami o produktach i usługach, oraz twórz dynamiczną narrację pomiędzy postami. W ten sposób możesz na przykład przypomnieć użytkownikom o ważnych okolicznościach, które sprzyjają konkretnym decyzjom zakupowym, poświęcając większość postu na inne materiały. Skuteczność zależy od tego, z jaką łatwością będziesz te treści łączyć z innymi. W social mediach firma powinna pokazać swoją ludzką twarz, ale oprócz tego budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów.

Zadbaj o social media, a klienci sami do Ciebie przyjdą!

To zaledwie kilka wskazówek, jednak potrafią one naprawdę zrobić różnicę. Social media dają nam możliwość stałego kontaktu z klientami i budowania wizerunku marki. Nie należy ignorować ich potencjału! Pamiętajcie o byciu autentycznym, przyjaznym i interesującym – dzięki tym trzem podstawowym zasadom z pewnością odniesiecie sukces.